Historien bak Mohamed Salah-sangen: The Egyptian King

Mo Salah. Navnet er en sang. Det er ikke rart det har blitt mange låter om Egypteren.

Det er ikke rart det har blitt mange sanger om Egypteren. Han brukte hele 2017/18-sesongen på å hamre inn mål og knuse rekorder i den røde skjorta, og med et etternavn som svinger så godt som Salah, fant han fort veien til alles lepper og flere sanger.

Mo Mo, Mo Mo Mo Mo, Mo Mo Mo Mo, Mo Mo Mo Mo Salah.

If he’s good enough for you, he’s good enough for me. If he scores another few then I’ll be Muslim too.

Men det var én låt som markerte seg og som fikk fast plass i the Kops sangbok.

Fra en pub i Walton Road til the Kop

Samtidig som «Corks største Liverpool-fan» tok over internettet og fotballverden en ukes tid i midten av januar 2018 med sin Salah, Mané og Firmino-sang (med et lite stikk til Coutinho), var det en annen hyllest til Egypteren som vokste frem i det stille.

«Slow and steady wins the race» sier de i Storbritannia. Sammenlignet med Sugar Sugar-versjonens rakettfart til kortlevd berømmelse, jobbet Salah-sangen seg inn i hjertene til Liverpool-supportere sakte men sikkert.

Mo Salah, Mo Salah, Mo Salah,

Running down the wing

Salah la la la la la la the Egyptian King

Sangen vokste frem på puben Halfway House, hvor Jamie Webster ofte spiller etter kamp. Han gir et Liverpool-preg på de fleste sangene han spiller. Også blant andre The Day We Caught The Train av Ocean Colour Scene har fått Salah-behandlingen, uten at versjonen har kommet seg ut av Halfway House og Boss Night til tribunene.

I midten av januar 2018 la en Twitterbruker ut en video fra Halfway House som gikk viralt med 6000 delinger, 13 000 likes og 600 000 views.Liverpool hadde nettopp slått Manchester City 4-3 i en forrykende kamp på Anfield og det var mildt sagt godt stemning på puben.

I neste kamp møttes Liverpool og Swansea i Wales, og dette var første gang man så vidt kunne høre sangen på tribunene. Hadde kampen endt i Liverpool-seier eller bydd på en Salah-scoring kunne det nok blitt ordentlig høylytt.

Det var først en tirsdag kveld i Huddersfield den 30 januar at sangen tok over hele den store borteseksjonen. Det startet i det små tidlig i kampen, før Salah i det 78 minutt scoret på straffespark. Det var Liverpools tredje mål for kvelden og the Travelling Kops unisone hyllest av den Egyptiske kongen runget over Penninene.

Fra dette øyeblikket har Salahs sang vært fast inventar når Liverpool spiller kamp.

Originalsangens link til Hillsborough-tragedien

Salahs sang synges til melodien av James sin slager, Sit Down. Når sangen synes på Anfield kan det ofte høres ut som at de syngende ikke kjenner til originallåta, men fotballsupportere er ikke kjent for å være i besittelse av absolutt gehør. Og da kan det bli vanskelig uten James eller Websters ledende gitarpludring.

James er ironisk nok et Manchester-band som oppstod på 80-tallet men som virkelig fikk fart på sakene som en del av Madchester-bølgen på tidlig 90-tall. De er kjent for låter som She’s a Star, Laid og naturligvis Sit Down.

Sit Down ble spilt inn på slutten av 80-tallet, før en ny og mer radiovennlig versjon ble sluppet i 1991.

Da de spilte inn første utgave av låta, fikk de samtidig inn nyheter om tragedien på Hillsborough hvor 96 Liverpool-supportere mistet livet. Nyhetene gikk sterkt inn på dem, og den første versjonen er «sensitiv og sårbar». Neste innspilling ble mer hardtslående og står i kontrast til sangtekstens sårbarhet.

Låta ble en suksess — men nådde aldri førsteplassen på singellisten i Storbritannia og måtte ta til takke med tre uker på andreplass. I 2013 ble låta stemt frem til en fjerdeplass over de beste sangene som aldri nådde nummer én.

Tim Booths godkjennelse

Tim Booth er bandets eksentriske vokalist. Han og resten av bandet har innrømmet å være veldig beskyttende overfor Sit Down og har tidligere stanset blant andre reklamer i å bruke sangen som betyr så mye for fansen.

— Men en av verdens beste fotballspillere kan få den, sa Booth til Liverpoolfc.com før Champions League-finalen i Kiev i mai.

I det samme intervjuet minnes Booth en konsert i Royal Court Liverpool, kort tid før Sit Down ble utgitt. Midt under fremførelsen av låta røk plutselig gitaristen en streng. Mens gitaristen fikset en ny gitar og musikken bremset ned i volum og tempo, tok publikum over syngingen.

— Det ble høyere og høyere og vi sluttet å spille og ble stående og lytte. Det varte i omtrent fire minutter.

Det var første gang James opplevde allsang på den måten. At det skjedde til Sit Down — i Liverpool — er ganske spesielt med tanke på den status sangen har her i byen i dag.