Flypiloter hjelper Premier League-dommerne med VAR-kommunikasjonen
De to rollene har flere likheter og kan lære av hverandre.
Fadesen mellom Tottenham - Liverpool 30. september satte i gang en full gjennomgang av VAR-prosedyrene.
The Times skriver at piloter fra British Airways har holdt en presentasjon for en utvalgt gruppe med Premier League-dommere. Fokuset var på å forbedre kommunikasjonen i hektiske situasjoner.
I tillegg var det et poeng å forholde seg rolig under press.
Dette er et av flere grep dommersjef Howard Webb har tatt for å utvide kompetansen og erfaringen blant dommerstanden.
Flere likheter mellom rollene
På møtet ble likheter mellom rollene, pilot og dommer, diskutert, og der flybransjen har kommet langt er på en generell og tydelig kommunikasjonsflyt.
Når et fly skal ta av kommuniserer piloten med en rekke ulike mennesker. De som fyller drivstoff, bakkemannskap, andrepilot, kabinpersonell og så videre. Da er det viktig å kunne ta ut det som er «støy», og få frem det som er viktig. Det handler om å være presis, uten for mye småsnakk.
Pilotene er også godt trent i å lande i et annet land. Språkbarrieren overkommes med standardiserte fraser og språk.
Da Luis Diaz’ scoring ikke ble stående var meldingen fra Simon Hoopers assistent Simon Long «give it». Problemet var at Long ikke var tydelig nok på om han refererte til målet eller offside-avgjørelsen.
Publikum vil ha endringer
YouGov har intervjuet en gruppe fotballinteresserte briter. 79 prosent av de spurte ønsker å beholde VAR.
Dog vil 66 prosent endre dagens system.
Det er stor støtte for å offentliggjøre kommunikasjonen og å innføre en tidsgrense for VAR-sjekk.
Kun 32 prosent var for et system lignende sporter som volleyball og tennis. Her blir det delt ut et begrenset antall såkalte «challenges» som brukes til å utfordre en dommeravgjørelse.
Endringer i VAR-systemet skal diskuteres til uka. Tirsdag har IFAB (International Football Association Board) møte i London.