Spirit of Shankly– Vi er ikke her for å be klubben signere en ny spiss
Billettprisene på The Kop har økt med 875 prosent på 35 år. En av de mange fanesakene til Spirit of Shankly er å sørge for å bremse den utviklingen, og å bringe fotballen tilbake til folket – og lokalsamfunnet.
Spirit of Shankly (SOS) sitt arbeid har vært viktig for å bevare Liverpool FC som den klubben den er i dag. Siden organisasjonen ble startet opp i 2008, i protest mot eierskapet til Hicks og Gillett, har de tatt mange kamper, og dratt i land noen sterke seiere utenfor banen.
Den ferskeste seieren ble bekreftet av Liverpool FC i februar, da de kunngjorde at billettprisene på Anfield skal fryses i 2025/26-sesongen. Det er stikk i strid med det vi ser i mange andre klubber. Foreløpig er det bare Liverpool og Brentford i Premier League som har bekreftet at prisene ikke skal økes.
– I utgangspunktet ønsket vi en reduksjon, men dette var et kompromiss. Og vi kan faktisk si at det å holde prisene på samme nivå kan regnes som en nedgang på grunn av den generelle prisøkningen. Det har vært intense forhandlinger, sier styreleder i SOS, Paul Khan, til The Kopite, og legger til:
– Folk ser på det som en enorm seier.
Økt innflytelse
Supporterne har de siste årene fått langt større innflytelse i klubben enn det som var tilfellet tidligere. Etter Super League-fiaskoen, der Liverpool FC og fem andre Premier League-klubber trakk seg ut av den nye utbryterturneringen som følge av massive protester, kom et supporterstyre på plass. Det består av ti medlemmer fra SOS og seks medlemmer fra andre grupperinger, som blant annet supportergruppen til kvinnelaget, bevegelseshemmede og Spion Kop 1906.
Det er nå nedfelt i klubbens vedtekter at de skal ha et supporterstyre som regelmessig har møter med klubbledelsen for å diskutere viktige saker, som for eksempel billettpriser.
– Etter Super League-fadesen gikk vi til klubben og sa «hva faen?». Vi er her som supportere og ønsker at klubben skal lykkes. Så hvorfor tar de så store avgjørelser uten å høre med oss først? Vi kan komme og gi noen råd før de gjør noe så dumt. Det er alltid bedre å ha en konstruktiv dialog først, sier Khan.
SOS’ mandat er å se på det store bildet og hvorvidt Liverpool FC tar avgjørelser som kommer supporterne til gode. De blander seg ikke nødvendigvis inn i sportslige avgjørelser, og avviser de mange henvendelsene på sosiale medier fra de som ønsker demonstrasjoner som følge av mangel på aktivitet på overgangsmarkedet.
– Vi er en organisasjon som snakker for tusenvis av supportere, og er her for å stoppe eierne fra å gjøre store feil. Det har vi mange bevis på at vi har gjort, sier Gareth Roberts, som er komitémedlem i SOS og kjent blant annet fra podkasten «The Late Challenge» eller opptredener på «The Overlap». I tillegg har han vært med i Pausepratens Scouse-skole denne sesongen.
– Vi er ikke her for å be klubben signere en ny spiss, legger han til.
Les om noen av de viktigste kampsakene til SOS i faktaboksen.

Sterk kost fra supporterne da Liverpool ønsket å stifte en europeisk superliga.
#StopExploitingLoyalty
Kampen mot økte billettpriser har blitt til en nasjonal kampanje i Premier League. Rivaliserende supportere samler seg under slagordet #StopExploitingLoyalty (slutt å utnytte lojalitet), og møtes i forkant av kamper for å demonstrere. Kampanjen føres av den landsomfattende organisasjonen Football Supporters Association (FSA). Slagordet spiller på at de mener klubbene utnytter lojale supportere og tyner de for så mange pund som mulig i streben etter å tjene mer penger.
At det er viktig å si fra har vi sett mange eksempler på, blant annet da SOS og Liverpool-supporterne fikk FSG til å snu da de ville skru opp billettprisene voldsomt i 2016.
Nylig så vi Manchester Uniteds nye eiere sørge for en prisøkning midt i sesongen uten at de forhørte seg med supporterne i forkant. I Newcastle er mange rasende etter at klubben kunngjorde en økning på fem prosent på alle sesongkort på St. James’ Park.
Blant annet i sosiale medier blir SOS ofte møtt med påstanden at de må tåle økte billettpriser dersom de ønsker at Liverpool skal være en klubb som kjemper om de beste spillerne og de største trofeene. En økning på to prosent høres derfor ikke urimelig ut isolert sett. Men tar man med i regnestykket at prisen på en billett for eksempel på The Kop har økt med 875 prosent på 35 år, blir bildet noe justert.
– Jeg kjenner mange som har gitt opp, og går på kamper i non-league i stedet. Noen ser heller på Celtic fordi det er billigere å reise til Skottland og se på dem enn å kjøpe billett på Anfield. Uten supporternes innsats hadde det vært enda dyrere, for vi har stanset klubbene fra å gjøre akkurat som de vil med billettprisene.
Mange klubber argumenterer for prisøkning fordi de trenger det for å møte de økonomiske PSR-kravene i Premier League. Khan forteller at ledelsen i Liverpool gir uttrykk for at de må snu på hver krone for å få bedriften til å gå rundt.
– Klubben argumenterer med at de er lutfattige. Vårt motargument er at det er en levekårskrise i Storbritannia og at man ikke må prise ut lokale supportere fra å gå på kamp. Klubben markedsfører seg med atmosfæren på Anfield. Skal de bevare den, trenger de folk som er med på å skape den.

Spirit of Shankly ble stiftet i protest mot de amerikanske eierne Hicks og Gillett.
Gikk i underskudd tross prisøkning
Liverpool FC presenterte nylig resultatet fra regnskapsåret 2023/24. Der leverte klubben en rekordomsetning på 614 millioner pund, men endte med et underskudd på 57 millioner pund – hovedsakelig som følge av mangel på Champions League-deltakelse, i tillegg til at lønnsutgiftene økte til 386 millioner pund.
Dette var første gang på åtte år at klubben økte billettprisene på Anfield, men det var i all hovedsak åpningen av nye Anfield Road Stand som førte til at kampdagsinntektene økte fra 80 til 102 millioner pund, ikke den flate økningen på to prosent.
Roberts og Khan peker på at en økning av billettprisene i det store bildet derfor kan bli sett på som en dråpe i havet for klubbens del, mens det for mange supportere, som fra før sliter med å få endene til å møtes, vil merkes mye mer.
Sesongkort på Anfield varierer fra 713 pund for det billigste, til 904 pund for det dyreste. Det er bare tre klubber som har en høyere sum for det billigste sesongkortet som tilbys, men til gjengjeld finner vi elleve klubber som har et dyrere sesongkort enn 904 pund, ifølge ticket-compare.com.
Khan har tidligere uttalt til The Guardian at hans første sesongkort i 1983 kostet 36 pund. Nå betaler han 735 – 20 ganger så mye som for 40 år siden.
– Klubben viser til at mange andre øker prisene og at de har holdt det stabilt de siste årene, men spør du oss, er det ikke nok. Ideelt sett burde prisene gått ned, sier han til The Kopite.
Roberts mener det er råttent av Premier League-klubbene å forsyne seg av lommebøkene til lokalbefolkningen slik de gjør.
– De må forstå at de truer en kultur ved å fortsette denne utviklingen. Skal Premier League beholde statusen som verdens beste liga med unik stemning, trenger man supporterne. Det finnes andre måter å få inn penger på for klubbene. Økninger i billettpriser utgjør en liten prosentandel av inntektene. Liverpool hanker inn over 600 millioner pund i året blant annet takket være noen enorme tv-avtaler. Hvorfor skal de da snu seg til de som har minst råd til det, sier Roberts, og viser til at fjorårets prisøkning utgjorde én til to måneder med lønn til Mohamed Salah.
– Vi vil selvfølgelig at Salah skal forlenge og at Liverpool skal gjøre det bra, men det er ikke billettinntektene som avgjør om det kommer til å skje eller ikke.

Forrige sesong lot The Kop klubben merke hva de mener om prisøkninger. Økningen på to prosent ble møtt av en tribuneseksjon uten de vanlige flaggene og bannerne mot Atalanta.
Kan bli en foregangsklubb
Sporting Intelligence skriver at Liverpool forrige sesong var den klubben i Premier League som hadde lavest andel sesongkort av sine solgte billetter, med like under 50 prosent. Til sammenlikning var det over 90 prosent sesongkort på Goodison Park. Journalist David Lynch skrev i 2023 at rundt 2000 av de 7000 setene på nye Anfield Road Stand ble forbeholdt hospitality-billetter.
– 92 prosent av våre medlemmer stemte for at vi skulle kjempe for lavere billettpriser. De tallene tok vi med inn i samtalene med klubben, og ga oss et sterkere kort i forhandlingene, sier Khan, som sammen med Roberts er redd for at stemningen på The Kop og Anfield kan dø om ikke Liverpool FC tar grep.
– Dessuten må prisene reflektere samfunnet rundt. Liverpool er ikke London eller Monaco. Det vil også være trist om Evertons nye stadion, som er bygd i et av byens mest utsatte områder, aldri vil kunne bli besøkt av naboer, sier Roberts.
Han mener Liverpool kan bli en foregangsklubb dersom de går mot trenden og ikke øker billettprisene mer de neste årene.
– De har allerede fått god PR fordi de var den første storklubben som kunngjorde at prisene fryses. Det legger press på de andre klubbene, og er forhåpentligvis starten på en ny utvikling, sier Roberts.
Er du redd for at fotballen allerede er fortapt for de lokale?
– Vi har sett at det nytter å si ifra og stå i samlet flokk som supportere. Samtidig er det som har skjedd i Manchester United, noe som bør bekymre alle supportere i landet, for der pisser de på de som går på kamp hver uke.
Når vi ser bort på hvordan forholdet rivalene har til sine eiere, enten det er Glazer-familien eller INEOS, ser man at Liverpool tross alt har det godt under FSG, som på mange måter reddet klubben da de tok over etter Hicks og Gillett. Roberts og Khan er klare på at det er bedre å ha FSG enn å være statseid som Manchester City og Newcastle, der supporterne har veldig lite de skal ha sagt.
– De kunne vært bedre, men de kunne også ha vært mye verre. De har gjort en del gode avgjørelser, som utbygging av stadion og etablering av nytt treningsanlegg. De må også ha skryt for å ha ansatt Jürgen Klopp, og nå også Arne Slot. Mange kritiserer dem for å investere for lite i spillerstallen, men de har vist at de punger ut når de må, og det tror jeg vi får se igjen til sommeren, sier Khan.
I løpet av sin tid som SOS-leder har han lagt merke til at det er et klart hierarki med tanke på klubben og eierskapet.
– Det er ingen tvil om at det er amerikanerne som tar avgjørelsene. Vi har møter og forhandlinger med direktørene Andy Hughes og Billy Hogan, og de må alltid ta en telefon til styret før de konkluderer med noe. Så det er lettere når vi får snakke direkte med Tom Werner og John W. Henry, noe vi får muligheten til én gang i året, sier Khan.
Mer enn LFC
Gjennom drøye 15 år har Spirit of Shankly utviklet seg til å handle om mye mer enn bare fotball. Vi møter Khan på en av matstasjonene til Fans Supporting Foodbanks, som SOS var med på å starte for snart ti år siden. Les mer om det på de neste sidene.
En av stasjonene er i Toxteth, der SOS har bidratt til at et splitter nytt fotballanlegg har kommet på plass til glede for lokale ungdommer. De tilbyr i tillegg rådgivning til folk som har behov for rettshjelp eller tips til ulike støtteordninger de har krav på, og rimelig utleie av lokaler til oppstartsbedrifter.
I Anfield-området bidrar de med midler slik at ungdommer kan få musikk-, drama- og kunstklasser gratis.
– Vi legger årlig igjen 140 000 pund i lokalsamfunnet. Så et medlemskap i SOS, som koster ti pund i året, er ikke bare for kampanjene inn mot klubben, men også det vi gjør her ute, sier Khan.
– Vi er en organisasjon for tusener av supportere, og alle som vil, kan bli medlem – enten som betalende med stemmerett, eller gratis støttemedlem. Mange av oss samles på Twelth Man eller ved innsamlingspunktet til Foodbanks utenfor Anfield før kamp, og det er bare å komme og slå av en prat om hva vi gjør, hvorfor vi gjør det og hvorfor du burde bli med, sier Roberts.

Paul Khan, styreleder i Spirit of Shankly.

Gareth Roberts er med i komiteen til Spirit of Shankly.
Spirit of Shanklys viktigste kamper
Hicks og Gillett
- Spirit of Shankly ble stiftet i 2008, da lokale supportere organiserte seg i protest mot de amerikanske eierne Tom Hicks og George Gillett.
- Duoen kom inn i klubben med store ord og mange løfter, men det viste seg bare å være en bløff. Tiden med Hicks og Gillett var preget av mye uro og økonomisk usikkerhet.
- Bristepunktet for mange supportere var da duoen forsøkte å refinansiere lånet sitt ved å legge 350 millioner pund i gjeld over på Liverpool FC.
- Etter to år med utallige protester og kampanjer fra supporterne takket Hicks og Gillett for seg i oktober 2010.
- På det tidspunktet var Liverpool FC en klubb i gjeld som eierne nektet å betale, og på randen av å bli slått konkurs. Heldigvis ble eierne kastet ut i tide.
Walk out
- FSG reddet på mange måter klubben, men de har på ingen måte gjort alt riktig i løpet av sitt eierskap.
- Tidlig 2016 kom nyheten om at klubben ville skru opp billettprisene på Main Stand til £77 pund per billett.
- Da organiserte supporterne seg igjen, ledet av gruppen Spion Kop 1906 med full støtte fra Spirit of Shankly. Gruppene oppmuntret supportere som skulle på kamp mot Sunderland 6. februar 2016 til å forlate stadion etter 77 minutter. 77 minutter inn i kampen ledet Liverpool 2–0 da tusenvis av supportere reiste seg og forlot setene sine. Det anslås at opp mot 15 000 forlot stadion tidlig. På de 13 minuttene som gjensto uten støtte fra nesten 27 % av stadion, slapp Liverpool inn to mål. De som forlot sine seter, klarte på utrolig vis å demonstrere hva som kan skje uten deres støtte.
- Dagen etter trakk klubben prisøkningen.
Bortebilletter
- SOS har også vært svært delaktige i kampanjen som førte til at bortebilletter i Premier League fortsatt har en makspris på 30 pund.
Merkevare
- De var i tillegg kritiske da eierne forsøkte å sikre seg rettighetene til varemerket Liverpool. De lyktes ikke med den søknaden.
Pandemien
- I løpet av koronapandemien måtte SOS og supportere være på vakt med flere anledninger. Først da Liverpool, som flere andre klubber, ville permittere samtlige ansatte bortsett fra førstelaget, og la staten og skattebetalerne sitte igjen med regningen. De snudde etter kraftige reaksjoner både hos supporterne og i pressen.
Super League
- Den kanskje største «skandalen» under FSG kom i 2021, da det viste seg at Liverpool var en av seks engelske klubber som ville etablere en ny europeisk superliga.
- Etter to dager med voldsomme protester både på nett og i gatene måtte eier John W. Henry komme med en personlig beklagelse, og Liverpool trakk seg ut.
Supporterstyre
- Det var etter den siste saken at man fikk på plass et supporterstyre i LFC, slik at SOS og andre supportergrupperinger nå får nye større innflytelse når store saker skal diskuteres i klubben.