Forstyrrelser på jernbanen skaper trøbbel for fotballsupportere og norske reisende
Det er kaos på jernbanen i England, og verst står det til med selskapet som dekker ruta fra London til Liverpool.
Mange nordmenn reiser via London på vei til Liverpool. Det er flere flyavganger å velge mellom, og togreisen fra hovedstaden opp til nordvest har vanligvis vært kjapp og problemfri, selv om prisene kan variere. De siste perioden har det dog blitt mer vrient, og nå skaper streiker og underbemanning store problemer.
Det vil unektelig gjøre det vanskeligere å planlegge en Liverpool-reise via London for norske reisende, men også strekningen mellom Manchester Airport og Liverpool opplever problemer.
Ett av fem tog ble kansellert
I desember 2019 tok Avanti West Coast over hele West Coast Main Line, blant annet ruta fra London til Liverpool, som det lenge var Virgin Trains som sto for. Siden den gang har det vært et kaotisk tilbud til reisende på Englands vestkyst.
Ifølge National World er Avanti West Coast det togselskapet i England som har måttet betale mest i kompensasjon til reisende for avlyste eller utsatte avganger.
Office of Rail and Road fant at Avanti avlyste én av fem avganger i de fire ukene opp til 7. januar. De har en av de høyeste kanselleringssprosentene noen gang registrert. I perioden 16. oktober til 12. november var det bare ett av tre Avanti-tog som holdt rutetiden.
For å ta hånd om de mange kanselleringene som skyldtes underbemanning, kuttet Avanti flere av sine avganger i fjor. Dermed har det også blitt dyrere å reise med tog til og fra hovedstaden, da antallet «billigbilletter» er redusert. Selskapet har også gjort det vanskelig å planlegge reiser da de bare har gjort billetter tilgjengelige et par dager i forveien for helgereisende.
Isfront mellom ansatte og ledere
Helt siden sommeren har passasjerer måtte finne seg i ruter som har blitt avlyst eller utsatt i siste minutt. De togene som faktisk har gått, har ofte vært overfylte.
Anthony Smith fra passasjer-gruppen Transport Focus forklarer problemene på jernbanen til National World. Ifølge Smith skyldes problemene i Avanti en «giftig kombinasjon» der de sliter med å trene opp nok førere, og en isfront mellom arbeiderne og sjefene.
De skal naturligvis også ha blitt påvirket at jernbanestreikene som har vært i England de siste månedene, men underbemanning skal være hovedproblemet. Førere og andre ansatte har ikke lenger meldt seg til å jobbe på fridagene sine, noe selskaper i England tradisjonelt har lent seg på.
Avanti sine problemer er så seriøse at regjeringen skal vurderer å renasjonalisere togselskapet som holder til på vestkysten. Selskapet er på en midlertidig lisens som går ut i april, men de risikerer å miste lisensen dersom de ikke kan levere et bedre produkt til sine kunder.
Slik påvirkes norske reisende
Det står veldig dårlig til på strekninger som dekker vest-England, men det har vært forstyrrelser på jernbaner i hele landet over en lengre periode. England er preget av streiker i flere sektorer etter stagnering i lønnsutviklinger samtidig som levekostnadene øker.
En av sektorene som har fått mest oppmerksomhet for sine streiker er jernbanen, der ansatte startet aksjonene i fjor sommer og har påvirket mange reisende.
Tog er en stor del av mange nordmenns reise til Liverpool, og ikke bare de som reiser via London. De fleste tar fly til Manchester, og mange velger tog fra flyplassen til Liverpool.
Det er Northern Rails som kjører direkteruta fra Manchester Airport til Liverpool Lime Street. Selskapets ansatte har ikke nådd en avtale med ledelsen og ansatte blir dermed tatt ut i streik. Det er varslet streik den 1. og 3. februar, og da vil ingen Northern-tog gå. Hvis du har planlagt å reise til Liverpool neste helg, kanskje for å få med deg bortekampen mot Wolves lørdag, kan reisen fra flyplassen i Manchester til Liverpool bli vanskelig.
TransPennine Express kjører mellom Liverpool og Manchester sentrum, og selskapet får nesten like mye kjeft som Avanti for kansellerte avganger. I likhet med Avanti sliter TransPennine med å få sine ansatte til å jobbe på hviledagene sine.
Hvis du er redd jernbanestreiker skal påvirke din reise til England, følg med på National Rail sin hjemmeside. De fleste streikene blir annonsert godt i forveien.
Merseyrail, som dekker jernbanen på Merseyside, har ikke vært i streik siden juni da partene kom til en enighet om en 7,1% lønnsøkning til sine ansatte. Likevel har også Merseyrails rutenettverk blitt påvirket da Network Rail sine ansatte som driver med vedlikehold og signalsystem har streiket. Det har stort sett betydd at i periodene med streik, så har togene gått hvert 45. minutt, i stedet for hvert 15. minutt.
Vanskelig for fotballsupportere
Et stort antall fotballsupportere velger tog på kampdag. Ifølge The Athletic er det 34% supportere som bruker tog på vei til hjemmekamp, og 57% benytter tog på vei til bortekamp. Ifølge Stephen Joseph fra Campaign for Better Transport er det hele 650 000 supportere på reise til kamp hver helg i Premier League alene.
Streik og kanselleringer vil da naturligvis påvirke kampdagen.
Avisen i kunne tidligere i måneden fortelle om fotballsupportere som fikk borteturene sine ødelagt av togkanselleringer i jula. En Middlesbrough-supporter gikk glipp av lagets snuoperasjon mot Brighton da han måtte dra i pausen på grunn av at toget hans ble kansellert. Andre supportere turte ikke reise på kamp i det hele tatt, i frykt for å bli strandet i en by de ikke bor i. En Everton-supporter i Cumbria forteller om å alltid måtte ha en Plan B og Plan C klar, i tilfelle toget blir kansellert.
Fredag kveld møttes Manchester City og Arsenal i FA-cupens fjerde runde på Etihad, der City slo ut ligalederen. Det var flere kanselleringer fra Avanti både fredag og lørdag som mest sannsynlig har påvirket fotballsupportere på vei til og fra Manchester.